BLOGISARJA Talviset terveiset Porista ja hyvää uutta vuotta 2022!

Uusi vuosi ja on taas aika tehdä lupauksia: uusi vuosi – uusi minä!

Moni lupaa uuden vuoden kynnyksellä aloittaa liikunnan, mutta valitettavan usein nämä lupaukset rikkoontuvat jo viimeistään maaliskuun alkaessa. Se on hassua, koska kaikki tietävät, että liikuntaan pitäisi panostaa, mutta mitä sitten tapahtuu, että se innostus ei kauaa kestä? Kuin vahingossa palataan niihin vanhoihin tapoihin ja ennen kuin huomataan on liikunta jäänyt ja kahvin kanssa meneekin kaksi keksiä.

Onko syynä motivaation puute vai vaan kyllästyminen? Itse teen paljon töitä myös istuen ja olen huomannut työvaatteeni vähän kutistuneen pesussa – oikeastaan kaikki vaatteet näyttävät kutistuneen viimevuoden aikana 😊 ja siksi aionkin ryhtyä taas liikkumaan vähän reippaammin.

Liikunnalla on uskomaton vaikutus hyvinvointiin! Valitettavasti minulla ei mitenkään riitä aika kuntosalille perhe-elämän, arjen pyörittämisen, opiskelujen ja töiden välillä, mutta onneksi on muitakin tapoja liikkua!

Tiedän myös, etten ole ainoa, ketä painii näiden asioiden kanssa…

Siksi tämän kertainen postaus liittyykin omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Haastankin teidät nyt samalla miettimään, onko työpaikallanne tilaa esimerkiksi pienelle kilpailulle? Vaikka yksiköiden välillä? Pieni haaste, että mikä yksikkö liikkuu eniten tai pudottaa painoa eniten? Tai ottakaa mittanauha mukaan – miltä yksiköltä lähtee eniten senttejä. Osallistumismaksu kaikilta talon haasteeseen olisi muutaman euron, jotka laitettaisiin yhteen ja lopuksi annettaisiin voittavalle tiimille. Tämänlainen pieni kisailu lisää tiimihenkeä ja kuin huomaamatta nostaa sitä työhyvinvointia, kun liikunta on mukana arjessa. Kaikki tsemppaavat toisiaan ja palkintona pudotettujen kilojen ja senttimetrien lisäksi olisi keväällä maksettu tiimi-ilta, joka rahoitettaisiin osallistumismaksulla, eli se potti mikä kerättäisiin aluksi ja ilta sisältäisi teatteria, leffaan, syömään tai ihan vapaamuotoista tekemistä tiimin mielenkiinnon mukaan. 

Oma hyvinvointi heijastuu myös työpaikallesi.

On totta, että hyvinvoiva ja jaksava työntekijä energisoi muita ja lisää työnimua.

Fyysinen hyvinvointi on ensisijaisen tärkeää, mutta sitä henkistä hyvinvointiakaan ei saa unohtaa. Henkinen hyvinvointi koostuu monesta yllättävän pienestäkin asiasta ja esimerkiksi kyky palautua työpaineista ja stressistä vaikuttaa myös siihen.  Tärkeimpänä koen kyvyn tuntea itsensä ja rajansa. Oma henkinen hyvinvointi peilautuu käytökseesi huomaamattakin ja se heijastuu myös työpaikallesi.

Olen kirjoittanut joskus siitä, kuinka tietoisesti tuon karkkia työpaikalleni ja laitan lapun: Syökää karkkia, siitä tulee hyvä mieli. Tämä on ihan todistettu asia: karkki nostaa verensokeria ja kaikki oikeasti ilahtuvat, kun löytävät jotain herkkua toimistosta. Hassu pieni asia, millä oikeasti on isompi merkitys kuin uskotkaan. Kiireisenä päivänä, nopealla kahvitauolla se karkki piristää kummasti ja työpäivä tuntuu tavallaan kevyemmältä.

Enkä nyt sano, että karkki on vastaus ongelmiin ja kehota syömään sokeria, varsinkaan kun joulukuussa ja tammikuun alussa yksikkömme toimisto on täynnä suklaata. Asukkaiden omaiset muistavat hoitajia ihanilla suklaarasioilla, jotka otamme kiitollisina vastaan. Nämä muistamiset ilahduttavat meitä paljon ja tuovat iloa päiviimme! Mutta sitten, kun kaikki ihanat suklaat on syöty, on aika keventää: ei tuodakaan yllätyksenä lisää karkkia vaan tarjolla voisi olla mandariineja, kiivejä, appelsiinejä tai muuta c-vitamiinia sisältäviä herkkuja! Yksikössä voisi jokainen kerrallaan tuoda pussillisen jotain hedelmää, josta jokainen voisi ottaa. Se saattaa kuulostaa hassulta, että miksi ei sitten toisi itselleen vaan, mutta olen huomannut, että mikäli hedelmiä on tarjolla, niitä syödään enemmän kuin että jokainen ottaa omansa mukaan. Tällä tavalla niitä tulee syötyä ja jokainen tavallaan sitoutuu siihen tuomiseen ja syömiseen.

Mielestäni tämä on yksi tapa tiiminä lisätä hyvinvointia.  Samoin kuin, että meillä Ruskahovissa on mahdollista syödä aamupala työpaikalla. Etu, joka harvoissa taloissa on, mutta jota kannattaa myös miettiä omalle työpaikalle. Puuro on terveellinen, halpa ja vatsaa täyttävä aamupala ja sitä keitetään kumminkin sen verran, että sitä jäisi yli joka aamu.  Hoitajat saavat syödä Ruskataloilla ilmaiseksi puuroa tai leivän. Myös kahvi kuuluu aamupalaan. Eikö kuulostakin hyvältä?

Meillä Ruskataloilla välitetään oikeasti työntekijöiden hyvinvoinnista ja työntekijöille tarjotaan myös hyvinvointia lisäävä e-passi hyvän rahasumman kera. Mielestäni tämä on upea arvostus työntekijää kohtaan ja jokaisella työpaikalla pitäisi se automaattisesti olla. E-passilla on mahdollisuus monessa paikassa maksaa ja sieltä löytyy varmasti kaikille jotain mieleistä! Tässäkin asiassa kuunneltiin työntekijöiden ääntä ja annettiin mahdollisuus kertoa mitä työntekijät itse toivoisivat. Tämä osoittaa esimiehiltä työntekijöiden arvostusta, joka taas lisää sitä ajatusta, että juuri täällä haluan olla töissä.

Hyvinvointi ei tarvitse aina olla liikuntaan liittyvää. Hoitajalle, joka on kiireinen omassa elämässään arjen pyörittämisen keskellä, hetki omaa aikaa, vaikka teatterissa tai festareilla voi olla se mikä kantaa taas pitkälle. Yksi ilta, kun saa olla vaan ilman vaatimuksia ja kenenkään muun hyvinvoinnista huolehtimatta voi jollekin merkitä yllättävänkin paljon ja olla se palauttava asia minkä takia taas jaksaa. Myös joogahetket, joita kotona voi erilaisten sovellusten kautta tehdä, lisäävät rentoutumista ja voi taas jollekin muulle olla juuri se, minkä avulla jaksaa paremmin arjen sekä työn. Ja kuinka hienoa, että tämä kaikki työnantajan tarjoamana! 

Joskus henkistä työhyvinvointia lisää ihan se, että joku sanoo kiitos! Ja kun koet, että työtäsi arvostetaan. Näissä työnantajalla on suuri merkitys.  Omani on siinä loistavasti onnistunut. Miten teillä?

Viime vuosi on ollut monelle hoitajalle raskas, kuten vuosi sitä ennenkin ja tarkoitukseni on saada teidät itse ajattelemaan, mikä teille hoitajina tai tiiminä sopisi parhaiten ja rohkeasti lähteä sitä toteuttamaan. Mikä lisää juuri sinun tai sinun tiimisi hyvinvointia? Työpaikoilla ollaan niin iso osa päivästä ja hoitotyö on välillä haastavaakin, jolloin tiimihengen ja hyvinvoinnin tärkeys korostuvat entisestään, joten ajatellaan tänä vuonna hyvinvointiamme laajemmin ja mietitään yhdessä, miten erilaisin tavoin voisimme siihen vaikuttaa!

Oli sinun oma tapasi huolehtia hyvinvoinnistasi sitten liikkua, joogata tai vaikka ne festarit, niin toivon sinulle ja tiimillesi oikein hyvää sekä terveellistä uutta vuotta 2022!

Kirjoittaja Pia Leppäniemi on vanhustyön erikoisammattitutkinnon suorittanut lähihoitaja, joka valmistuu ensi vuonna geronomiksi. Hän opiskelee avoimessa yliopistossa gerontologiaa.